Saturday, November 20, 2010

Officiële Reisprogramma

Dit is het officiële reisprogramma zoals aangeboden door BBI-Stip Reizen. Zoals in ons blog te lezen valt, hebben we hier op plaatsen van afgeweken, en zijn er onderdelen toegevoegd.

Dag 01: Amsterdam - Singapore:

In de ochtend vertrekken we met Singapore Airlines van Amsterdam naar Singapore waar we de volgende ochtend aankomen.

Dag 02: Singapore - Jakarta:

Vanuit Singapore vliegen we in de ochtend door naar Jakarta. Na aankomst en verwelkoming op de luchthaven volgt de transfer naar het hotel. De rest van de dag hebben we tijd om wat uit te rusten en bij te komen van de vliegreis alvorens het programma van start gaat. We overnachten in het Mercure Rekso Hotel (of gelijkwaardig).

dag 03: Jakarta - Bandung (200 km):

Na het ontbijt beginnen we aan de indrukwekkende stadstour door Jakarta, waarin we de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad te zien krijgen. We zien onder meer het nationaal museum en het Fatahillah plein. Dit plein werd door de Nederlanders in de koloniale tijd gebruikt voor publieke terechtstellingen en executies, maar is tegenwoordig een levendig plein met diverse musea en publieke optredens van lokale artiesten. We vervolgen de stadstour met een bezoek aan de haven van Sunda Kelapa. Deze meer dan 500 jaar oude handelspost van de Portugezen en de Nederlanders is nog steeds één van de belangrijkste havens van Indonesië. Restanten van het kasteel Batavia, een oud fort en de handelspost zijn hier nog steeds zichtbaar! Na deze stadstour reizen we naar Bogor. Hier kunnen we de achter het koninklijk paleis gelegen botanische tuin van Bogor bezichtigen. Deze prachtige tuin telt maar liefst 12.000 plantensoorten en 3.000 orchideesoorten en is hiermee de grootste op het zuidelijk halfrond en de rijkste wat het aantal planten betreft. We eindigen deze dag in Bandung. Hier overnachten we in Hotel Sukajadi (of gelijkwaardig).

dag 04: Bandung:

Vandaag maken we een stadstour door de hoofdstad van de provincie West-Java: Bandung. Deze op 750 meter hoogte gelegen stad bezit prachtige lange lanen met imposante koloniale gebouwen uit de tijd dat Indonesië nog deel uitmaakte van het Koninkrijk der Nederlanden en heeft de hoogste concentratie art-deco gebouwen ter wereld. Tegenwoordig is het een levendige stad met veel kleine markten waar vooral lokale textiel- en versproducten worden verkocht. Na deze stadstour brengen we een bezoek aan de Tangkuban Perahu vulkaan. Tijdens deze spectaculaire excursie wandelen we vlak langs de kraterwand van deze actieve vulkaan en zien we van hieruit de zwavelwolken opstijgen. Aan de voet van de vulkaan bezoeken we vervolgens ook de heetwaterbronnen van Sari Ater. Bijzonder aan deze plek zijn de diverse warmwaterbronnen, minerale bronnen en zwavelbronnen. We overnachten opnieuw in Hotel Sukajadi (of gelijkwaardig).

Dag 05: Bandung - Baturaden (350 km):

Na het ontbijt gaat de reis verder in de richting van Baturaden. Tijdens de reis dwars door de Javaanse natuur genieten we van het uitzicht op vele, smaragdgroene rijstterrassen en kleine bergdorpjes. Onderweg brengen we een bezoek aan een traditioneel Naga dorp. Hier zien we hoe de lokale Javaanse bevolking hun traditionele gewoontes en gebruiken gedurende de voorbijgaande eeuwen heeft behouden. Aangezien het dorp schitterend gelegen is in de Javaanse bergen, hebben we hier prachtige uitzichten op de omgeving. We overnachten in het Rosanda Hotel (of gelijkwaardig) in het pittoreske bergdorpje Baturaden.

dag 06: Baturaden - Yogyakarta (325 km):

Vandaag rijden we via het Dieng Plateau met indrukwekkende uitzichten op de plantages en natuur van Wonosobo en omgeving naar Yogyakarta. Tijdens de steile klim omhoog naar het Dieng Plateau zien we vele gewassen verbouwd worden die door de Nederlanders zijn geïntroduceerd zoals kool, wortels, asperges en tuinbonen. Ook zijn er veel tabaksvelden te vinden langs de route. Vanaf het Dieng Plateau op bijna 2000 meter hoogte kunnen we de Sumbing en Sundoro vulkanen zien liggen. Volgens de lokale bevolking is Sumbing de man en Sundoro de vrouw en zijn ze al sinds mythologische tijden met elkaar verbonden. Ook zien we bovenop het plateau 8 indrukwekkende kleine Hindoe tempels uit de 7de en 8e eeuw na Chr. We eindigen de dag in het culturele en intellectuele centrum van Java: Yogyakarta. Hier overnachten we de komende 3 nachten in het Yogyakarta Plaza (of gelijkwaardig).

dag 07: Yogyakarta - excursie Borobudur:

Een bijzondere dag staat ons te wachten! Vandaag brengen we namelijk een bezoek aan één van de zeven wereldwonderen: Borobudur! Eerst maken we echter nog een mooie stadstour door Yogyakarta. Tijdens de stadstour zien we onder meer het schitterende ommuurde paleis van de sultan, de nummer één bezienswaardigheid in Yogyakarta. Tijdens ons bezoek aan dit kraton, zoals een paleis in Indonesië ook wel wordt genoemd, zullen we versteld staan van de prachtige Javaanse paleisarchitectuur. Na een bezoek aan de grote moskee gaan we vervolgens naar de ‘Pasar Burung Ngasem’, oftewel de vogelmarkt. Op deze kleurrijke markt ziet u vele exotische vogels zoals parkieten, tortelduiven, uilen en haviken. Naast vogels kunt u hier ook apen en zelfs gevaarlijke slangen kopen! We vervolgen de stadstour en bezichtigen het net buiten de stad gelegen Taman Sari. Dit waterpaleis en voormalige koninklijke zwembad werd in 1758 door Sultan Hamengkubwono I gebouwd om zijn harem van verkoeling te voorzien. Daarna reizen we verder naar de Borobudur in Centraal-Java. Dit gebouw is het grootste boeddhistische heiligdom ter wereld met een omtrek van maar liefst 5 kilometer! De negen verdiepingen waaruit de Borobudur is opgebouwd, vormen het pad naar boeddhistische verlichting voor priesters en pelgrims. Tijdens de tocht laten ruim 1500 reliëfs ons het leven van Boeddha zien en zijn meer dan 400 stoepa’s te vinden, elk voorzien van een Boeddhabeeld. Het bezoek aan dit indrukwekkende monument dat ook op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat, zal ongetwijfeld een grote indruk op ons maken. We overnachten in Yogyakarta opnieuw in het Yogyakarta Plaza (of gelijkwaardig).

Dag 08: Yogyakarta - excursie Prambanan/ Mangkunegaran:

We beginnen met een bezoek aan het Prambanan tempelcomplex in Centraal-Java. Dit indrukwekkende tempelcomplex dat werd gebouwd in 850 na Christus is de grootste hindoetempel in Indonesië. Hoewel veel tempels door opeenvolgende aardbevingen zijn beschadigd, is een bezoek aan dit tempelcomplex een absolute aanrader! Vervolgens bezichtigen we een van de best bewaarde paleizen van Java: het Mangkunegaran paleis. Dit 200 jaar oude paleis is de grootste attractie in de wijde omgeving van Solo en heeft een indrukwekkende architectuur rijk aan symboliek en zeer levendige sfeer. Vergeet in dit paleis niet het museum met maskers en wajangpoppen te bezichtigen! We overnachten in Yogyakarta voor de laatste keer in het Yogyakarta Plaza (of gelijkwaardig).

Dag 09: Yogyakarta - Malang (360 km):

Vandaag staat de reis naar Malang op het programma. Voordat we aankomen in Malang kunnen we authentieke batikken kopen op de Klewer markt. Dit zijn de met verf beschilderde lappen textiel die al eeuwenlang worden gemaakt in Java en waarmee de lokale bevolking zich kleedt. In Malang overnachten we de komende 2 nachten in Hotel Graha Cakra (of gelijkwaardig).

Dag 10: Malang - excursie Bromo (155 km):

Vandaag wacht ons opnieuw een bijzondere dag! We staan namelijk vroeg op om getuige te kunnen zijn van de indrukwekkende zonsopkomst bij de Bromo vulkaan! Na het ontbijt beginnen aan een schitterende reis door het nationale park Bromo Tengger Semeru. In dit gebied zien we het grootste en hoogste gebergte van Oost-Java en dat levert prachtige panorama’s op! In het midden van het park in een eeuwenoude krater ligt de uitgestrekte Tenggerzandzee. In deze zee van zand liggen vijf vulkanen, waarvan de meest bekende de Gunung Bromo (2.392 m) vulkaan is. Het onaardse gebied ademt hier een serene en vredige sfeer uit. Aanschouw tijdens de zonsopkomst het unieke landschap van de kraters, dat alleen nog overtroffen wordt door de rit ter paard omhoog de Gunung Bromo vulkaan op. Ook van een grotere afstand zorgen de Tenggerzandzee en haar bergen voor prachtige plaatjes. We vervolgen onze reis richting Kalibaru, waar we overnachten in het Hotel Graha Cakra (of gelijkwaardig).

Dag 11: Malang - Kalibaru (195 km):

We vervolgen onze reis richting Kalibaru. Tijdens uw reis dwars door Oost-Java zullen we opnieuw uitgestrekte, groene plantages zien. Op het eiland verbouwt men onder andere suikerriet, cacao, tabak, peper, kruidnagelen en kaneel. We overnachten in het Kalibaru Cottage Hotel (of gelijkwaardig).

Dag 12: Kalibaru:

Vandaag brengen we een bezoek aan een van de vele plantages in de omgeving. Tijdens dit bezoek wordt de werking van de verschillende koffie-, rubber-, cacaoplantages uitgelegd. Hier kunnen we ook zelf door de tuinen wandelen en zien hoe de gewassen er groeien. Ten slotte krijgen we hier een goede indruk van het dagelijks leven van de Javaanse boeren op de plantage. We overnachten opnieuw in het Kalibaru Cottage Hotel (of gelijkwaardig).

Dag 13: Kalibaru - Bali (160 km):

Na het ontbijt maken we ons op voor vertrek naar het prachtige eiland Bali. Per ferry steken we de Straat van Bali over en zetten koers naar ons hotel op Bali. We logerende rest van ons verblijf in het heerlijke Risata Bali Hotel (of gelijkwaardig).

Dag 14 - Dag 21, Bali:

De laatste 10 dagen van deze reis brengen we door in Bali. Genietend van de brede zandstranden, mooie baaitjes, tropische vegetatie en het heerlijke klimaat om alle indrukken van de afgelopen twee weken nog even goed op ons te laten inwerken en te (her)ontdekken wat voor moois Bali ons allemaal te bieden heeft.

Dag 22: Bali - Singapore - Amsterdam:

In de avond verlaten we Bali en vliegen we via Singapore weer terug naar Amsterdam.

Dag 23: Amsterdam:

In de vroege ochtend arriveren we om ca. 07.00u. in Amsterdam.