Monday, November 15, 2010

Centraal Bali

Vandaag staat er weer een tour gepland met "Anita's Group" zoals Suryadi dat zo mooi noemde. We hebben met z'n zevenen om 8 uur in de lobby afgesproken en dat betekent dus dat de wekker weer om 6 uur is afgegaan vanmorgen. Onze chauffeur Ngurah stond al op ons te wachten en als we compleet zijn gaan we op pad. We stoppen onderweg eerst bij een paar commerciƫle tentjes waar we eigenlijk niet zoveel behoefte aan hebben maar goed het hoort erbij en we doorlopen het zilver fabriekje en huis van schilder met schilderijen in een snel tempo. Het zilver fabriekje en de aangeboden waren kon dan ook niet tippen aan de versie die we op Java bezocht hebben. We rijden door naar het midden van het eiland. Hier is tevens de start van de raft tocht maar ook kun je hier een een rit op een olifant maken. We willen geen van beiden, maar hebben wel de olifantjes bezocht en geaaid, helaas was het geen voedertijd. Ook waren er twee luaks, een python (brrrr doodeng), boa constrictor (brrrr ook eng) en werden er twee 13 maand oude orang oetans opgevangen, zo schattig ... Hebben wat banaantjes gekocht en ze te eten gegeven. Het zijn inderdaad net kleine mensjes. We rijden verder richting Ubud en lunchen ergens onderweg. In Ubud is het verschrikkelijk druk en voor ons onherkenbaar. Er is in 8 jaar heel veel veranderd, ook hier. We bezoeken de pasar als ineens de hemel zich weer opent en er enorme hoeveelheden water naar beneden komen, we regenen echt zeiknat en binnen no time staan de straten compleet blank. Het ziet er niet naar uit dat het snel ophoudt dus zoeken we een een tentje op om op te drogen en wat te drinken. Het is inmiddels alweer een uur of 5 en dus is het over een goed uur donker. We zoeken Ngurah op om weer terug te rijden naar Kuta. Terwijl we wachten spreekt een oude man ons aan met de vraag of we uit Nederland komen. We antwoorden dat dit het geval is en hij begint enthousiast te vertellen dat hij van 1970 tot en met 1972 in Groningen gewoond heeft. Nu woont hij in Bogor. Wij vertellen hem dat we daar ook net geweest zijn en natuurlijk wil hij weten wat we ervan gevonden hebben. Hij is met zijn vrouw een weekje op vakantie op Bali. Dan arriveren zowel zijn als onze chauffeur en nemen we afscheid. We zijn rond half 7 terug bij het hotel en besluiten vanavond niet samen te eten. Loek heeft de hele dag al last van zijn maag en is lichtelijk aan de dunne dus die eerst maar wat imodium gevoerd. Daarna een taxi genomen naar het centrum en bij Discovery aan de achterkant buiten op een terrasje gegeten met uitzicht (nou ja het was donker inmiddels natuurlijk, dus was het meer een hoorspel) op de oceaan.